standartnews.com banner
 СтандАрт Четвъртък, 15 Март 2001 
 

ВОДЕЩИ ЗАГЛАВИЯ

  ДЕНЯТ
  СТРАНАТА
  ИКОНОМИКА
  ОБЩЕСТВО
  СВЯТ
  БЪДЕЩЕ
Bulgarian Edition
English Edition


mobiltel.bg mtel.net gyuvet.ch

Hаписаха роля специално за Таня Масалитинова

Голямата актриса, която ще чества 80-годишен юбилей през септември, играе пенсионирана жрица на Мелпомена в пиесата "Люляци и палачинки" на Рада Москова

Снимка С един от предпочитаните си партньори - Константин Коцев  
Голямата актриса Таня Масалитинова е пенсионирана жрица на Мелпомена в "Люляци и палачинки", новата пиеса на Рада Москова. Авторката е сътворила ролята специално за неостаряващата звезда, която е сърцето и душата на проекта, режисиран от Асен Шопов по нейно желание. Рада обаче не обича думата пенсионер, когато става дума за изключителните таланти. Тя се шегува, че сюжетът се върти около артистка, която "са оттеглили от сцената". Героинята на Масалитинова се казва Марта и ще се появи пред публиката в театър "Галерия" на инвалидна количка. Това никак не й пречи да бъде много витална и с хъс да се бори със сивото и тежко всекидневие, което ни заобикаля. "Марта е като Таня, която е безкрайно светла личност, изтъкана от позитивизъм и светлина", казва Ева Волицер, изпълняваща ролята на племенницата Дора в "Люляци и палачинки". Третата жена (анти)вамп в спектакъла е Мария Стефанова. Докато дамите се чудят как да се справят с живота и безпаричието, под прожекторите се появява бившият съпруг на Марта (Петър Гюров). Той е оперно величие от световен мащаб и оправните грации се надяват да изврънкат някой и друг долар от него. Интригите се заплитат страхотно, смехът е гръмотевичен, но и сълзите са горчиви. "Мисля, че пиесата е великолепна. Затова се съгласих да играя в нея. Надявам се, че това ще бъде ново приключение в кариерата ми Много ни липсват творби на българската драматургия", категорична е Таня Масалитинова. През седмицата примата на родния театър остана без глас. Въпреки това тази вечер тя ще блесне на сцената в Руския културно-информационен център. Неговият екип и Първият руски частен театър организираха бенефис на Масалитинова по никое време. Невероятната актриса ще навърши, живот и здраве, 80 години през септември. "Суеверна съм и не предпочитам предварителните тържества. Но щом така са решили...", казва Таня, която е прочута с вродения си финес и деликатно възпитание. Ще я поздравят Славка Славова, Валери Петров, Маргарита Дупаринова, Жоржета Чакърова, Сава Хашъмов, Теди Москов, Мая Новоселска... Театър 199 ще се отсрами със специално изпълнение, тъй като Масалитинова е една от неговите създателки. През 70-те години актрисата сътвори за афиша му сценария на феноменалния си моноспектакъл "Едит Пиаф за себе си" по книгата на Симон Берто за свещеното чудовище на френския шансон. Тогава Масалитинова с маниакален професионализъм влезе в кожата на гениалната и истерична певица. В Театър 199 още се разказват легенди за десетминутните аплаузи и букетите след всяко представление в продължение на 8 сезона. Другата култова постановка в най-малкия храм на Мелпомена с блестящото участие на Масалитинова е "Театър, любов моя". Асът на драматургията ни Валери Петров пише пиесата за двете демонични актриси - Таня Масалитинова и Славка Славова. Те са толкова неповторими в своите превъплъщения, че никой друг оттогава не се осмелява да посегне към текста. Режисьорът Младен Киселов е третият в екипа, за когото години наред се говори из "Раковски". (С друг свой фаворит, Любен Гройс, Масалитинова открива кафе-театъра в Съюза на артистите с френската пиеса "Дамите в четвъртък".) Миналото лято пък неуморната актриса се напъха в кожата на една от героините в "Най-древната професия" от американката Пола Вогъл. Около нея отново са Славка Славова, Гинка Станчева и Жоржета Чакърова. Те са стари момичета, които продължават да се грижат за своите не по-млади момчета, защото животът ги е научил, че за любовта и човешката съпричастност няма възраст и касти. Един от редките моменти, в които Масалитинова си посипва главата с пепел, че е избрала трънливия път на своите родители, е през 1989 г. Тогава Народният театър заедно с няколко души, които се появяват само за аванс и заплата, пенсионира и някои от своите колоси. След 43 години под прожекторите на академичната трупа Масалитинова я напуска. Но не спира да играе нито за миг - със Славка Славова се превръщат в абсолютни мотори на частния театър "Барбуков". Двете, както винаги, са уникални. Бясното им чувство за хумор им помага да презрат всяко дребнотемие, еснафщина, бездарие, малодушие и физическо усилие. Кралиците на сцената се забавляват еднакво ентусиазирано и непукистки с живота и със смъртта. В "техния" филм от телевизионната поредица на Влади Люцканов "Умно село" за Канала дори уточняват цвета на лака за нокти, с който трябва да се представят в Рая. Защото те са стопроцентови жени - от главата до петите, и за тях годините са излишна и досадна аритметика. Масалитинова открай време носи духа на летящия холандец, въпреки че носталгията винаги я връща в България. Тя е родена в Прага, когато родителите й гастролират в чешката столица. Живяла е в Германия, Англия, Франция и Италия. А в България сменя най-малко десетина квартири, докато преди 15 години се установи със съпруга и внука в днешния им дом. Таня, която минава през света и изкуството с неподражаема аристократичност, ненавижда снобизма и вещоманията и държи единствено на спомените, които й навяват семейните мебели и портрети.
Албена Атанасова
atanasova@standartnews.com

Вашият коментар

  
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
 
Обратно горе © Стандарт. Издава 'Стандарт нюз АД'   |   webmaster