standartnews.com banner
 ЛИЦА Неделя, 7 Октомври 2001 
 

ВОДЕЩИ ЗАГЛАВИЯ

  БЕЗ КОМЕНТАР
  ОБЩЕСТВО
  СВЯТ
  НЕДЕЛНИК
  ЗДРАВЕ
  ВРЕМЕТО
Bulgarian Edition
English Edition


mobiltel.bg mtel.net www.bta.bg www.focus.bg/ svobodnaevropa.org www.bbc.co.uk pss.bglink.net gyuvet.ch

Цветомир Асенов смени перото с четката

Формата и думата са еднакво трудни за моделиране, твърди творецът

Снимка Цветомир Асенов се вдъхновява от планината и внушението на неосъзнатата й сила  
Българският художник Цветомир Асенов е поканен да участва в Есенния салон в Париж. Творчеството му ще представи родната живопис на сцената на международното изкуство. Преди да се отдаде на рисуването, Асенов се е пробвал с перото. Увличал се е от думите. И казва, че и формата, и думата са еднакво трудни за моделиране. "Не можеш никога да постигнеш онова внушение, което е било у теб", споделя Асенов. "Струва ми се, все още нямам картина, в която под една или друга форма да не присъства портретът. Не става дума за рисуването с модел, то също има своето очарование, но е като уговорена среща, в която трябва да дам всичко от себе си. Съвсем друго е преживяването в опита да се върне от лабиринта на тъжен спомен, претворен метафорично в една творба. Чувството за свобода, което идва от избора на гама, възможността да се променя формата, докато се стигне критичната точка на пластичността, са елементи от експедицията в непознатото. Когато тези елементи съвпаднат с вдъхновението, портретът се самосъздава като индивидуалност без име, настроение, без основание и реалност, без отправни точки." Ето какво още разказва Цветомир Асенов: "Едно от местата, което ме вдъхновява, е планината. На пръв поглед всичко е обикновено: дървета, птици, жужене и мирис на смола. Има нещо скрито, възприемано със сетивата, неподвластни на съзнанието. Според мен това е вдъхновението. То е и част от онзи механизъм, който помага на художника да преведе сюжета в нашето земно измерение." "Сбъркал съм времето и мястото на раждане", шегува се художникът. "Човек винаги може да се изкуши от романтичната атмосфера на тридесетте: техниката е в безобиден зародиш, Аполинер възпява Сена и любовта, която изтича с водата под моста Мирабо. Живописта достига своя апогей." Художникът не си спомня първата продадена картина. Но за "Вдъхновението" още съжалява. "Никога повече не съм рисувал по този импресионистичен начин. Понякога тайно си мечтая да направя едно копие, но всичко свършва дотук. Дано носи радост на хората, които сега живеят с нея. Всички знаят, че през живота си Винсент Ван Гог е продал само една картина. Никой не е изчислявал приходите от туристите, които идват в страната само заради картините на художника. Тъжно е, но няма фонд, който да спонсорира артистите на културните форуми. А след имената им е изписана България", сподели още художникът.
Милла Иванова

Вашият коментар

  
   

Есенният салон се провежда от 1903 г.

Есенният салон се организира от 1903 г. В богатата си история включва откриването на фовизма в 1905 г., театрална секция с Жан Кокто и диорама на Льо Корбюзиер. След края на Втората световна война са изложени 76 картини на Пабло Пикасо. През различните години в Салона са участвали художници от калибъра на Сезан, Реноар, Роден, Ван Донген и др. Издателят Галимар организира представяне на свои книги. През 1999 г. Есенният салон е посещаван от 20 000 души. Всеки художник представя по една картина, избрана предварително от журито. На специална вечеря се срещат критици, галеристи и журналисти. Тази година събитието ще открие министърът на културата и на комуникациите на Франция г-жа Таска. Събитието ще протече от 16 до 25 ноември на площад "Отьой" в Париж. "Няма нищо по-мъчително от дните, прекарани в преддверието на изкуството, споделя Асенов. Вдъхновението е долетяло, готово да нахлуе в лабиринтите на сюжета. Не искам да ми пречат, когато творя. Външният свят постепенно загубва яркото си въздействие. Слънчевата мъгла заслепява твореца. Очакваната искра скоро ще възпламени зарядите от поетични импулси. Когато рисувам, обичам. Бентовете на съзнанието се сриват под мощта на любовния трепет. Освобождавам се от мислите, политам без нужда от други изразни средства. Съществуването е проникнато от най-сложен смисъл. Отваря се черупката на мидата. Нещото се случва. На другия ден се е родила нова творба."

Нито една академия не учи на изкуство, то е метафизика

Цветомир Асенов е роден през 1956 г. в Чомаковци. Завършва ландшафна архитектура през 1981 г. Правил е самостоятелни изложби живопис в София в галериите "Макта", "Ценител", Национална галерия за чуждестранно изкуство, Френския културен институт. Самостоятелно се е представял и в галерия "Хофхаус" в Германия. Известен е на публиката във Франция и Италия, където е редил платна редом с други художници.

- Г-н Асенов, коя е идеалната форма, кръгът или квадратът?

- Сама по себе си формата едва ли може да бъде идеална. За мен един от примерите за съвършенство, не само на формата и въобще, е катедралата в Кьолн.

- Казват, че всяко учение унищожава творчеството...

- Винаги съм казвал, че на изкуство и любов никой не може да се научи. Мисля, че няма университет или академия, която да създава гений в областта на изкуството. Това доказва метафизичния произход на творчеството. Все пак доброто образование предполага и добро отношение към изкуството. Това е особено необходимо за България.

- Коя е жената, която ви пленява?

- Това е съпругата ми Рени. Тя е жената, приятелят, опората и вдъхновението. И ние по примера на Кристо и Жан-Клод скоро ще започнем да подписваме картините си с Цветомир и Рени.

Милла Иванова



 
Обратно горе © Стандарт. Издава 'Стандарт нюз АД'   |   webmaster