standartnews.com banner
 ОБЩЕСТВО Понеделник, 21 Април 2003 
 

ВОДЕЩИ ЗАГЛАВИЯ

  ДЕНЯТ
  ИКОНОМИКА
  СВЯТ
  БЪДЕЩЕ
  СтандАрт
  СТИЛ
  ПЪТЕШЕСТВИЯ
  ЗДРАВЕ
  IN MEMORIAM
  ВРЕМЕТО
Bulgarian Edition
English Edition


mobiltel.bg mtel.net www.bta.bg www.focus.bg/ svobodnaevropa.org www.bbc.co.uk pss.bglink.net gyuvet.ch

На Велики понеделник се вадят летните дрехи

Страстната седмица започва, в петък се яде само хляб

Страстната седмица, която започва от днес, е кулминацията на Великденските пости. В тези дни Христос изживява всички човешки страсти. Това са мъките - духовни и физически, съмненията, предчувствието за наближилия час на неговата саможертва в името на спасението на всички хора. Идва завършекът на мисията, с която той е изпратен на земята от своя небесен Отец. Това е първоначалният смисъл на думата страст в старобългарския език - мъки, терзания. Ако следваме логиката и хронологията на евенгелията, Страстната седмица всъщност започва от вчерашния неделен ден - Входът Господен в Йерусалим. Тогава Исус е посрещнат от ликуващата тълпа като юдейски цар. Спасителят обаче не се радва. Той знае, че само след пет дни същата тълпа ще иска неговата смърт. И още вечерта се оттегля в съседното село Витания, придружен от 12-те апостоли. На сутринта на Велики понеделник Христос прокълва безплодна смокиня, която до вечерта веднага изсъхва. По този начин Христос символично показва на учениците си силата на вярата: "...Ако някой каже на тази планина да се хвърли в морето и не се усъмни в сърцето си, а повярва, ще стане по думите му - ще се сбъдне, каквото и да каже" (Марк.11:23) След това Исус отново влиза в Йерусалим и се отправя към Храма. Там кипи оживена търговия с жертвени животни за предстоящата Пасха - гълъби и агнета, приходите от които отиват в джобовете на първосвещениците. А тъй като за празника в Йерусалим са се събрали хора от различни страни, сарафите са разпънали своите маси, за да обменят различните видове монети. Това безсрамно спекулиране с религиозните чувства на хората кара иначе кроткият Исус да избухне. Той се нахвърля върху търговците и рита кафезите с гълъби, обръща масите на сарафите и пъди тълпата купувачи с думите: "Не е ли писано: "домът Ми ще се нарече дом молитвен за всички народи?" А вие го направихте разбойнически вертеп."(Марк. 11:17) Така Велики понеделник символизира пречистването от всичко мирско и скверно. С това свое публично изобличение на лицемерието и користолюбието на книжниците и първосвещениците Христос окончателно подписва смъртната си присъда. Безсилни пред словото Му, "бащите" на Йерусалим започват да търсят начини да го отстранят физически. В българските домове по традиция от Велики понеделник започва голямото великденско чистене. Вадят се всички зимни дрехи, постелки и завивки и се изпират на реката. Стягат се и празничните дрехи за предстоящото посрещане на Христовото Възкресение. Белосват се отвън и отвътре къщите, лъска се домашната посуда. Стопаните наглеждат ливадите и градините си, чистят ги от различни насъбрали се през зимата боклуци, варосват дръвчетата, за да получат и те частица от великденското обновление. Вечерта в църквите се служи Последование на Жениха. Женихът е самият Христос, който се ще венчае за кръстната смърт за изкупление на човешките грехове. От Велики понеделник дори и тези, които дотогава не са постили, имат възможност да започнат извършването на пречистващия духа и тялото обряд. В понеделник, вторник и сряда на Страстната седмица се пази строг пост (растителна храна без олио). На Велики петък се приемат само хляб и вода. Най-ревностните могат да спазват този пост три дни - Велики четвъртък, Велики петък и Великата събота. Но както съветва свети Анастасий, "каква полза, ако измъчваш тялото си с неядене, а душата ти се надува от гордост? Що за добродетел е да не пием вино, а да се опиваме от омраза? Или да не ядем риба и месо, а да изяждаме братята си с клевети?"
Константин СЪБЧЕВ

Вашият коментар

  

 
Обратно горе © Стандарт. Издава 'Стандарт нюз АД'   |   webmaster